Recent histories / Contemporary African Photography and Video Art from the Walther Collection

In Huis Marseille in Amsterdam is tot 3 maart de tentoonstelling Recent Histories te zien. Een grote tentoonstelling, die actuele en minder actuele foto’s en videowerken uit Afrika laat zien. Huis Marseille werkt hierin samen met de Walther Collection. Dat is een kunstinstelling met verschillende vestigingen (in New York, Neu-Ulm en Touring), die zich richt op kritisch begrip van historische en hedendaagse fotografie en daaraan verwante media.

In een toelichting op de tentoonstelling zegt Huis Marseille:
Voor de tentoonstelling Recent Histories hebben Huis Marseille en The Walther Collection (New York/Neu-Ulm) de handen ineengeslagen om een unieke presentatie van Afrikaanse fotografie en videokunst te realiseren. Afrikaanse fotografie vormt een zwaartepunt in het verzamelbeleid van beide instellingen en voor deze tentoonstelling heeft Huis Marseille een ruime keus kunnen maken uit de gelijknamige expositie van The Walther Collection die in 2017 in Neu-Ulm te zien was. Recent Histories in Amsterdam combineert het recente werk van jonge Afrikaanse fotografen met het werk van Afrikaanse fotografen van verschillende generaties uit de collectie van Huis Marseille en de Han Nefkens H+F Collection. Van David Goldblatt (1930–2018), de grand old man van de Zuid-Afrikaanse fotografie, tot Lebohang Kganye (1990), die in 2011 haar opleiding afrondde in Johannesburg. De tentoonstelling verenigt de uiteenlopende perspectieven van deze fotografen op hun land en hun continent. De thematiek die hun werk verbindt, gaat over identiteit, migratie, afkomst en de erfenis van het kolonialisme in relatie tot hun persoonlijke ervaringen.

Ik ben wat gemengd over de tentoonstelling. Enerzijds brengt de tentoonstelling een grote hoeveelheid werk van Afrikaanse fotografen en aanverwante kunstenaars  bij elkaar en dat is vrij uniek. De tentoonstelling geeft je de kans om kennis te nemen van recente ontwikkelingen in de Afrikaanse fotografie. En die zijn best divers. Anderzijds viel het geheel me ook wat tegen. In die zin dat ik tijdens de tentoonstelling weinig echt boeiende vernieuwingen zag, die mij troffen en inspireerden. Ik heb de afgelopen jaren vrij goed bijgehouden wat er  op de tweejaarlijkse Bamako Encounters/Rencontres de Bamako aan nieuw fotowerk getoond werd en dat werk sprak me meer aan. Minder abstract en kleurrijker. Maar dat zegt misschien ook wat over mij. Misschien ben ik wat blijven hangen in mijn eigen ontwikkeling ten aanzien van de hedendaagse fotografie.

Recent histories is nog tot 3 maart te zien in Huis Marseille in Amsterdam